Tanie strony internetowe dla małych i średnich firm?

joanna-magiera_-joanna-magiera

Powiedzenie starożytnego greckiego filozofa Heraklita panta rhei  jest aktualne również w naszych czasach. Zarówno w biznesie, jak w technologiach „wszystko płynie”, a zmiany bywają bardzo znaczące. Dlatego dostosowanie strony internetowej do nowych uwarunkowań bywa koniecznością.

Odświeżenie strony internetowej zalecane jest na ogół raz na 3 -4 lata. Jest to związane zarówno ze stałym rozwojem technologii, jak czynnikami biznesowymi (np. zmiana oferty lub profilu firmy, rozszerzenie form sprzedaży, zmiana prawa) oraz zmieniającymi się preferencjami odbiorców konkretnej oferty…” mówi mgr inż. Joanna Magiera – informatyk z 20 letnim doświadczeniem zawodowym, obecnie właścicielem firmy informatycznej „Cyfrada.pl”.

– Obecnie „zwykły zjadacz chleba”  interesujący się nowinkami informatycznymi może samodzielnie i zupełnie za darmo opracować stronę internetową (i to bez znajomości języka HTML) lub założyć blog do złudzenia przypominający stronę internetową. Czy w takim razie oferta budowania prostych stron internetowych oferowana przez firmy informatyczne ma sens?

Z pewnością są osoby, dla których wymieniona przez Panią propozycja samodzielnego stworzenia strony internetowej jest odpowiednia. Niemniej – wcześniej lub później – przychodzi czas na weryfikację hasła, że każdy może zrobić sobie stronę „samodzielnie, łatwo i za darmo”. Po pierwsze, tworząc stronę na przygotowanej do tego platformie trzeba mieć biegłość w obsłudze różnych programów komputerowych, co najmniej edytorów tekstu czy programów graficznych. Po drugie, twórca strony funkcjonującej na platformie dostawcy usług nie ma wpływu na wiele aspektów jej działania. Zakładając profil, użytkownik akceptuje regulamin działania serwisu, który warto dokładnie przeczytać. Po trzecie, gdy darmowa wersja usługi przestaje być wystarczająca (np. wymaga zgody na umieszczanie „postronnych” reklam na stronie) – okazuje się, że wersja premium wcale nie jest taka tania. I wreszcie, samodzielne wykonanie strony internetowej wymaga zaangażowania czasowego. Jest to spore wyzwanie dla przedsiębiorcy zmagającego się z dużą ilością obowiązków związanych z prowadzeniem firmy.

– Ostatnio w mediach coraz więcej pojawia się artykułów dot. problemu braku czytania stron internetowych na urządzeniach mobilnych. Pani zdaniem problem leży po stronie operatorów sieci, czy wynika z konieczności poprawienia swojej strony z wykorzystaniem nowych technologii? 

 Zasięg i wydajność sieci komórkowych oczywiście ma znaczenie dla komfortu korzystania z internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Niemniej czytelny wygląd i poprawne działanie strony internetowej na urządzeniach mobilnych związane jest z technologią wykonania strony internetowej. Jeszcze kilka lat temu powszechnym rozwiązaniem było niezależne funkcjonowanie wersji stacjonarnej i mobilnej serwisów internetowych, wykonanych w różnych technologiach i dostępnych pod odrębnymi adresami. Dzisiejsze urządzenia mobilne to de facto małe komputery, a ich użytkownicy oczekują, że znajdą stronę internetową danej firmy pod tym samym adresem – zarówno za pomocą telefonu, jak komputera czy laptopa. Nowoczesne strony internetowe rozpoznają rozdzielczość urządzenia, na którym są wyświetlane i automatycznie dostosowują swój wygląd do danej wielkości ekranu lub wyświetlacza (tzw. strony responsywne). Dobrze wykonane strony internetowe uwzględniają także specyfikę obsługi na urządzeniach mobilnych i komfortową nawigację dotykową. Responsywność strony internetowej ma kluczowe znaczenie dla skutecznego jej oddziaływania. Obecnie prawie połowa użytkowników w Polsce korzysta z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Strony, które nie prezentują się dobrze na wyświetlaczu smartfona lub telefonu opuszczane są jeszcze zanim zdążą się załadować!

 – Czy każdą stronę internetową (również zbudowaną kilka lat temu) można tak poprawić, aby sprawnie działała np. na smarfonach?

Możliwość modyfikacji strony niedostosowanej do urządzeń mobilnych zależy m. in. od technologii, w jakiej została wykonana. Sam proces analizy „starego” kodu bywa czasochłonny, co wpływa na koszty modyfikacji. Zaprojektowanie strony od nowa niejednokrotnie jest korzystniejszym rozwiązaniem, zarówno pod względem efektu końcowego, jak ceny.

 – Ostatnio wprowadzili Państwo na rynek ofertę, w której gwarantują zbudowanie strony internetowej w ciągu 4 dni za 470 zł. Co było inspiracją do opracowania tego projektu?

Przedstawiciele niewielkich firm lub organizacji pozarządowych zapytani przez nas o preferencje związane ze stroną internetową, bardzo często udzielali podobnych odpowiedzi. Ich oczekiwania można streścić w kilku słowach: szybko, atrakcyjnie, nowocześnie i przy minimalnym nakładzie finansowym. Pozorna sprzeczność tych wymagań zainspirowała nas do stworzenia oferty optymalnie dostosowanej do potrzeb przedsiębiorców, którzy w najbliższej przyszłości nie przewidują inwestowania w budowę dużego serwisu internetowego, a jednocześnie są zainteresowani obecnością swojej firmy w Internecie. Tak powstał serwis Solidny Punkt – jeden z najnowszych projektów Cyfrady.

Zapotrzebowanie na tak przygotowaną ofertę wynika również ze specyfiki naszych czasów: nieobecność w sieci nawet niewielkiej firmy budzi nieufność potencjalnych kontrahentów. Często utrudnia też życie aktualnym klientom, jeśli nie mogą sprawdzić na stronie internetowej chociażby godzin działania firmy lub numeru telefonu kontaktowego. Strony dostępne w serwisie Solidny Punkt są dostosowane do wyświetlania i wygodnej obsługi dotykowej na urządzeniach mobilnych, więc klienci w każdej sytuacji mogą znaleźć interesujące ich informacje.

 – To właściwie do kogo jest skierowana oferta „Solidnego Punktu”?

Solidny Punkt to projekt skierowany do przedsiębiorców, którzy potrzebują profesjonalnie działającej strony internetowej szybko, tanio i bez osobistego angażowania się w projekt. Takie potrzeby mają zarówno przedsiębiorcy rozpoczynający działalność, jak firmy prowadzące lokalny stacjonarny biznes lub organizacje pozarządowe nie dysponujące dużymi budżetami na promocję. Korzystając z palety stron oferowanych przez Solidny Punkt, przedsiębiorca może zaoszczędzić środki finansowe, które musiałby zainwestować zamawiając indywidualne wdrożenie serwisu internetowego.

– Czyli punktem wyjściowym, jak i już samej usługi jest nic innego jak komunikacja z rynkiem – bardzo dobre poznanie potrzeb i oczekiwań rynku, a przede wszystkim specyfiki poszczególnych branż i Klientów….

Dokładnie tak. Dostosowanie usługi do potrzeb klientów dotyczy nie tylko warstwy technologicznej, ale również kanałów komunikacji. Klienci korzystający z internetu mogą obejrzeć bezpośrednio w serwisie SolidnyPunkt.pl wszystkie wersje stron on-line z przykładowymi zdjęciami. Mogą również skorzystać z sugestii dotyczących wyboru wariantu graficznego najlepiej sprawdzającego się w danej branży. Dzięki temu, przed złożeniem zamówienia klient może sprawdzić, jak będzie wyglądała i działała jego strona internetowa.  Wygodny jest również proces zamówienia – jednym kliknięciem można wybrać odpowiednią dla siebie wersję graficzną strony i podać nazwę firmowej domeny.

Usługa Solidnego Punktu jest dostępna również dla osób, które z uwagi na wiek czy dotychczasowe doświadczenia nie mają dużej praktyki w posługiwaniu się serwisami internetowymi. Niezbędne informacje można przekazać za pomocą poczty elektronicznej lub nawet tradycyjnej. Wszelkie wyjaśnienia można otrzymać również podczas bezpośredniej rozmowy telefonicznej.

– A na czym polega innowacyjność nowej oferty Cyfrady.pl tj. „Solidnego Punktu” w kontekście branży informatycznej?

Innowacyjność naszego pomysłu polega m. in. na identyfikacji najistotniejszych cech firmowej strony internetowej, opracowaniu wariantów graficznych sprawdzających się w poszczególnych branżach, wykonaniu zestawu stron internetowych bazujących na nowoczesnych technologiach i opracowaniu platformy komunikacji. Możliwość łatwej personifikacji uniwersalnego schematu strony i dopracowany sposób komunikacji z klientem pozwolił nam obniżyć do minimum koszty ponoszone przez zamawiającego stronę internetową.

Klient od razu może zobaczyć wygląd swojej strony dzięki udostępnionemu w portalu solidnypunkt.pl podglądowi on-line stron dla poszczególnych branż. Cyfrada oferuje także rozwiązania umożliwiające zarządzanie treścią, w tym oczywiście content marketing oraz udostępnianie zasobów czy sprzedaż przez Internet. Propozycje rozbudowy podstawowej funkcjonalności strony i wycenę poszczególnych wariantów proponujemy na podstawie analizy potrzeb biznesowych klienta. Kilka zrealizowanych przez nas wdrożeń prezentujemy na stronie Cyfrada.pl

 – A zatem co zawiera pakiet podstawowy oferty „Solidny punkt” i co właściwie powinien dostarczyć Klient, aby faktycznie mogła powstać profesjonalna strona internetowa w ciągu 4 dni  i na dodatek w takiej cenie?

W cenie 470 zł brutto klient otrzymuje cały pakiet usług potrzebnych na start: stronę internetową,  unikalną domenę w serwisie Solidny Punkt, miejsce na serwerze oraz adres mailowy firmy. W ramach pakietu klient przez rok nie płaci za domenę i utrzymanie strony na serwerze. Przedłużenie domeny i serwera na kolejne lata to koszt nie przekraczający 25 zł rocznie. Jest to ułamek ceny wymaganej przez większość dostawców hostingu w Polsce.

Zaangażowanie w przygotowanie zawartości strony zależne jest od potrzeb i możliwości czasowych przedsiębiorcy – np. opisy usług mogą zawierać klika zdań lub 3-4 słowa. Można dostarczyć własne zdjęcia na stronę (w postaci cyfrowej) lub zdecydować się na wysokiej jakości zdjęcia branżowe z darmową licencją. Publikacja strony w Internecie następuje w ciągu 4 dni roboczych od momentu dostarczenia wypełnionego formularza z informacjami o firmie i opłacenia zamówienia.

 – Jakie korzyści ma Klient, który skorzysta z tej oferty?

 Największe korzyści klientów, którzy korzystają z oferty Solidnego Punktu to niewątpliwie błyskawiczna prezentacja firmy w Internecie, nie wymagająca dużego zaangażowania czasowego i finansowego. Własna nowoczesna strona internetowa umożliwia atrakcyjną graficznie prezentację swojej firmy m.in. dzięki pełnowymiarowemu sliderowi i zdjęciom w wysokiej rozdzielczości.

Umieszczony na stronie interakcyjny formularz kontaktowy daje kolejny wygodny kanał komunikacji z potencjalnymi klientami i stanowi pierwszy krok do budowy własnej listy adresowej. Dotarcie do szerokiej grupy odbiorców wspiera responsywność strony, pozwalająca na optymalną obsługę także na urządzeniach mobilnych. Możliwość profesjonalnego prowadzenia korespondencji z adresu mailowego we własnej domenie korzystnie wpływa na prestiż i wizerunek firmy.

Ponadto, w ramach podstawowego pakietu klienci otrzymują rok darmowego hostingu (domena + serwer) w serwisie Solidny Punkt oraz gwarancję niskiego kosztu utrzymania domeny i serwera w kolejnych latach (poniżej 25 zł rocznie). Na klientów Solidnego Punktu czekają również dodatkowe bonusy, takie jak możliwość okazjonalnej darmowej zmiany tekstów i zdjęć na stronie czy możliwość dołączenia interakcyjnej mapy dojazdu do firmy. Naszym klientom oferujemy zarówno konsultacje w zakresie internetowej promocji działalności i produktów, jak realizację zaawansowanych rozwiązań internetowych w miarę rozwoju potrzeb biznesowych.

Co więcej? Solidny Punkt stale się rozwija w oparciu o najnowsze trendy na rynku i partnerskie rozmowy z klientami. Przedsiębiorcy i organizacje, którzy korzystają z naszego serwisu mogą więc oczekiwać wciąż nowych korzyści wychodzących na przeciw ich potrzebom.

  – Jednak niektóre firmy systematycznie rozwijają swoją ofertę i oczekują aby firma, która zbudowała im nową stronę także ją rozwijała np. wstawiając sklep internetowy, e-learning, robiąc przejścia na media społecznościowe czy instalując nowoczesne aplikacje automatycznie tłumaczące stronę na inne języki. Czy Państwa oferta „Solidny Punkt” może się rozwijać wraz z firmą?

 Powiedzenie starożytnego greckiego filozofa Heraklita panta rhei  jest aktualne również w naszych czasach. Zarówno w biznesie, jak w technologiach „wszystko płynie”, a zmiany bywają bardzo znaczące. Dlatego dostosowanie strony internetowej do nowych uwarunkowań bywa koniecznością. Jednak każdy przedsiębiorca powinien mieć możliwość wprowadzania zmian w takiej skali i zakresie, jakie uzna za potrzebne i uzasadnione biznesowo.

Rozwiązania oferowane przez Cyfradę oparte są o rzetelną analizę potrzeb klienta, zarówno bieżących, jak związanych z najbliższymi planami rozwoju. W proponowanych realizacjach uwzględniamy także inne czynniki, jak preferencje odbiorców danego serwisu internetowego, trendy w komunikacji czy popularność określonych technologii.

Dla przedsiębiorców oczekujących atrakcyjnej prezentacji firmy i podstawowych usług proponujemy nowoczesne i przejrzyste strony internetowe, dostępne przy minimalnym zaangażowaniu czasu i budżetu. W tym celu powstał projekt Solidnego Punktu. Jednocześnie staramy się, aby nasze rozwiązania były elastyczne i skalowalne. Nawet relatywnie proste strony „wizytówkowe” tworzymy w nowoczesnych i uniwersalnych technologiach, co znacznie przyśpiesza i obniża koszty dodawania nowych modułów oraz rozbudowę serwisu stosownie do potrzeb klienta.

Propozycje i już zrealizowane wdrożenia Cyfrady obejmują zarówno strony prezentacyjne, jak stale aktualizowane serwisy informacyjne i sprzedażowe obsługujące własne newslettery, funkcjonalność bloga czy kilka wersji językowych.

 – Po ilu latach istnieje konieczność zbudowania na nowo strony internetowej?

Odświeżenie strony internetowej zalecane jest na ogół raz na 3 -4 lata. Jest to związane zarówno ze stałym rozwojem technologii, jak czynnikami biznesowymi (np. zmiana oferty lub profilu firmy, rozszerzenie form sprzedaży, zmiana prawa) oraz zmieniającymi się preferencjami odbiorców konkretnej oferty. Przemyślana konstrukcja strony internetowej umożliwia modułową modyfikację, znacznie tańszą niż koszt całkowitej przebudowy.

– Czy Solidny Punkt może być również narzędziem komunikacyjnym dla osób zawodowo zajmujących się content marketingiem?

 Content marketing to określenie, które w ostatnim czasie zrobiło dużą karierę wśród osób zajmujących się marketingiem internetowym. Jego założeniem jest dostarczanie użytkownikom Internetu poszukiwanych przez nich użytecznych treści. Jeśli strona internetowa zawiera bogaty kontent (teksty, dobrze opisane zdjęcia i filmy) zawierający odpowiedzi na często zadawane pytania, ma zdecydowanie większe szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. W ten sposób potencjalni klienci szukający w Internecie określonych haseł, kierowani są na stronę firmy prezentującej odpowiednie artykuły.

Cyfrada oferuje wykonanie stron internetowych umożliwiających wygodne umieszczanie treści, w tym również blogi będące integralną częścią serwisu internetowego firmy. Zamawiając projekt i wykonanie serwisu internetowego opartego o system zarządzania treścią, otrzymuje się możliwość samodzielnego zarządzania kontentem strony, np. umieszczania artykułów, zdjęć, edycji treści, podziału na kategorie czy udostępniania do komentowania.

Wprawdzie rozwiązania oferowane w podstawowym pakiecie usługi Solidny Punkt nie zawierają narzędzi do profesjonalnego content marketingu, ale jak najbardziej możliwe jest dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb. Pracujemy również nad produktem dedykowanym klientom zajmującym się marketingiem za pomocą  technologii internetowych. Zaawansowanie projektu pozwala przewidywać uruchomienie usługi portali wspierających content marketing w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Wspomniane rozwiązanie będzie obejmowało nie tylko klasyczny content marketing, ale także współdziałanie kilku mechanizmów prowadzących do budowy własnej listy adresowej klientów zainteresowanych usługami danej firmy. Informacja na ten temat na pewno pojawi się m. in. w serwisach cyfrada.pl oraz solidnypunkt.pl

Dziękuję za rozmowę.

Anna Hyrlik

Notka Biograficzna: mgr inż. Joanna Magiera.  Absolwentka Politechniki Warszawskiej, długoletni kierownik Wydziału Zarządzania Sprzętem i Systemami Komputerowymi w TVP S.A. Wdrożyła m.in. takie projekty jak  system graficznej prezentacji na wizji danych audiotele w programach nadawanych na żywo, ewidencja i inwentaryzacja środków trwałych w oparciu o technologię kodów kreskowych, repozytorium aplikacji w systemie Change Point.  Kierowała wdrożeniami interfejsów na platformie SAP PI. Współpracowała z Ośrodkiem Szkolenia TVP jako wykładowca kursów komputerowych. Obecnie prowadzi firmę Cyfrada, wspierającą małe i średnie firmy we wdrażaniu rozwiązań służących pozyskiwaniu klientów za pomocą technologii internetowych.