Jednostki autonomiczne już pływają, a zbudowane zostały przez polskich inżynierów i w polskich zakładach wynika z konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która odbyła się na Politechnice Gdańskiej w marcu br. Jej uczestnicy prezentowali rozwiązania pozwalające na wykorzystanie potencjału polskiej nauki i przemysłu w produkcji bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii ICT i satelitarnych.
Podczas konferencji odbyły się trzy sesje panelowe: studentów (Young Stars), praktyków i naukowców. W basenie modelowym Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa PG odbył się także pokaz pływania jednostki autonomicznej wykorzystywanej w Porcie Gdynia do badań hydrologicznych. Dzień przed konferencją, w Szkole Morskiej w Gdyni odbył się pokaz symulatora Kongsberg, jednej z wiodących firm zaangażowanych w budowę autonomicznych jednostek, zapewniającej innowacyjne rozwiązania techniczne dla statków, z wykorzystaniem programów informatycznych i kosmicznych.
Otwierając konferencję prof. Zdzisław Brodecki – prezes Think Tanku Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego stwierdził, że jej celem jest wykorzystanie entuzjazmu młodych inżynierów i studentów oraz doświadczenia profesorów i praktyków biznesu. Zaproponował, by wykorzystać aktywność Klastra w bałtyckich projektach unijnych i uruchomić studia doktoranckie o profilu międzynarodowym. Przybyłych licznie przedstawicieli nauki i biznesu gospodarki morskiej oraz studentów i samorządowców powitał prof. Jacek Namieśnik, rektor Politechniki Gdańskiej, który poinformował, że Politechnika Gdańska już rozpoczęła starania w tym kierunku i planuje uruchomienie zintegrowanych międzynarodowych studiów doktoranckich wspólnie z Instytutem Maszyn Przepływowych PAN oraz z Instytutem Budownictwa Wodnego PAN.
Lody przełamane. Statki autonomiczne, bezzałogowe platformy wiertnicze, pojazdy zdalnie sterowane lub pływające po zaplanowanym kursie bez udziału człowieka już pływają i są dziełem polskich inżynierów i studentów – mówił Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster. Pod koniec ubr. Rolls Royce zaprezentował w Finlandii możliwości pływania promu po zadanej trasie bez ingerencji załogi. A ponieważ prezentacja odbyła się w pobliży Turku, można powiedzieć, że pierwsze lody zostały przełamane. Polscy naukowcy, inżynierowie i studenci nie odstają w tym obszarze zarówno w sferze projektowej jak i produkcyjnej. Konstruują i wykorzystują mniejsze jednostki nawodne i podwodne.
Pojazdy bezzałogowe wykorzystujemy do potrzeb hydrograficznych, pomiarów głębokości i również badania dna morskiego – mówił Maciej Lang z Echogram, który zaprezentował możliwości jednostki na basenie modelowym. W praktyce Echogram badał posadowienie pali na których stoi Molo, nabrzeża i baseny w stoczniach i portach. Autonomiczność naszej jednostki polega na tym, że możemy zadać trasę za pomocą dedykowanej aplikacji i po prostu puścić pojazd w obieg pod nadzorem. Wówczas wykonuje on profile pomiarowe bez naszego udziału – wyjaśnia Maciej Lang.
Autonomiczne Gwiazdy. Po raz pierwszy w historii konferencji naukowych pierwszą sesję panelową udostępniono studentom i młodym naukowcom. Okazało się, że tytuł „Young Stars” trafił w sedno tematu statków autonomicznych. Zastosowanie „zielonych” technologii dla pojazdów autonomicznych ma na swoim koncie studencki klub naukowy K.S.T.O. KORAB z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa, którego wieloletnim opiekunem był prof. Wojciech Litwin. Koło ma też na swoim koncie liczne zwycięstwa w regatach jednostek zasilanych panelami elektrycznymi oraz siłą ludzkich mięśni. Nawigacja morska – wyzwania algorytmu sterowania autonomicznymi jednostkami żeglarskimi to nie tylko teoretyczne rozważania Darii Lewandowskiej kierującej studenckim kołem naukowym SimLE z Wydziału Mechanicznego PG. Mimo ograniczonych finansów studenci zbudowali jacht, który ma odbyć najpierw bezzałogowy rejs po Zatoce Puckiej, a w dalszych planach jest przejście przez Atlantyk. Pomysłem zainteresowali się uczestnicy Innvation Day, które miały miejsce w Szwecji (Karlskrona Blue Science Park).
Natomiast jednostka autonomiczna skonstruowana i zbudowana przez młodych inżynierów, którzy jeszcze na studiach założyli firmę SEARIS zdobyła StenaLine Propeller Prize i.. od razu ze Szwecji popłynęła do pracy i badania lodowców. Zaprojektowane i budowane przez nas bezzałogowe polarne łodzie badawcze MUSE zwyciężyły w kategorii Marine Technology Innovation – informował Jakub Zdroik, który wraz Aleksandrą Zgrundo i Konradem Klepackim opracował łodzi. Nadal jesteśmy trochę w szoku. Tym bardziej, że jesteśmy pierwszą firmą z Polski, która w ogóle w 5 letniej historii konkursu zakwalifikowała się do finału. A całe wydarzenie, na którym przyznawana była nagroda, aż buzowało od innowacji i startupów. Projekt DUCKIET zaprezentowany przez Stowarzyszenie Robotyków SKALP to platforma nauczania przydatna do działania autonomicznego portu. Istotnym uzupełnieniem rozważań technicznych był wykład prawnika. Aspekty prawne eksploatacji statków autonomicznych i problemy odpowiedzialności za kolizje i utratę ładunków omówił Wojciech Zawadzki z Koła Naukowego Studencki Klaster Morsko–Kosmiczny z Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu.
Marek Grzybowski
więcej: www.pgt.pl