Hutchison Ports Gdynia – Dobry rok 2019

Ponad 650 statków obsłużonych w ciągu roku i 380 tys. TEU kontenerów przeładowanych przez suwnice nabrzeżowe to najkrótsza recenzja pracy dokerów Hutchison Ports Gdynia w 2019 r.
Terminal w Gdyni to jeden z 52 terminali grupy Hutchison Ports, spółki zależnej międzynarodowego konglomeratu CK Hutchison Holdings – wyjaśnia Jan Jarmakowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający Hutchison Ports Gdynia (HPG).

Jan Jarmakowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający Hutchison Ports Gdynia


Działający już ponad 15 lat terminal zajmuje trwałe miejsce w sieci połączeń Gdyni z portami Morza Północnego oraz dobrą pozycję na polskim rynku. To trzeci pod względem przeładunków morski terminal kontenerowy w Polsce z siecią połączeń intermodalnych z ośrodkami przemysłowymi w Polsce i krajach sąsiadujących. Tygodniowo z terminalu zapewniamy 40 połączeń intermodalnych – mówi prezes Jarmakowski i dodaje, że zarząd pracuje, by zwiększyć ich ilość do 50 pociągów tygodniowo. PKP Cargo, PCC Intermodal oraz Loconi Intermodal dominują na rynku przewozów kontenerów transportem kolejowym. Z portami morskimi na Morzu Północnym i Bałtyku regularne połącznia zapewniają Hapag Lloyd, Unifeeder, Euroafrica oraz Containership. Do nabrzeża Hutchison Ports Gdynia co tydzień dobija około 15 jednostek różnej wielkości. Są to feedery oraz statki bliskiego zasięgu.


Inwestycje Urzędu Morskiego i Zarządu Morskiego Portu Gdynia sprawiają, że terminal ma szansę w niedługim czasie przyjmować większe jednostki. Montaż systemu precyzyjnego wprowadzania statków, powiększenie obrotnicy w porcie wewnętrznym, poszerzenie wejścia do portu pozytywnie przyjęto w terminalu i grupie Hutchison Ports. Oczekujemy na statki o długości do 400 m – mówi prezes Jarmakowski i dodaje: dlatego modernizujemy 85 m nabrzeża, które zostanie pogłębione z 13 m do 15,5 m. Suwnice nabrzeżowe STS o zasięgu do 22 rzędów kontenerów pozwolą na obsługę jednostek o szerokości 60 m. W celu zwiększania potencjału przeładunkowego HPG zamierza wziąć udział w przetargu o tereny przy nabrzeżu Bułgarskim, wynajmowane obecnie przez Portowy Zarząd Techniczny, które sąsiadują z Gdynia Container Terminal.
Obsługę klientów w terminalu powinno poprawić wprowadzenie Port Community System. HPG podpisał porozumienie z Polskim PSC i zamierza wnieść swoją wiedzę związaną z wykorzystaniem PSC w polskich portach. To należący dzisiaj do grupy Hutchison Ports, brytyjski port kontenerowy Felixstowe był pierwszym portem, który na duża skalę wprowadził przed wielu laty PCS. Dziś przez port ten przemieszcza się niemal 4 mln TEU kontenerów oraz obsługuje się około 3 tys. statków rocznie. Wprowadzenie w portach polskich zintegrowanego informatycznego systemu obsługi klientów morskich i lądowych wprowadziło by istotny postęp w działalności naszych portów i znacznie zwiększyło ich konkurencyjność na rynku transportu morskiego. A trzeba zaznaczyć, że podaż kontenerów w polskich portach rośnie dynamicznie od kilu lat i w 2019 r. przekroczyła 3 mln TEU.


Nie tylko samymi kontenerami żyje gdyński terminal grupy Hutchison. W terminalu przeładowuje się również drobnicę. Na naszym nabrzeżu obsługiwaliśmy elementy kompletnych farm wiatrowych, były również rury gazowe dla firmy Gaz System, przeładowywaliśmy elementy dźwigów, stal w kręgach oraz ładunki ponadgabarytowe – wylicza prezes HPG. Istotną usługą terminalu jest formowanie kontenerów. Ważną rolę w sprawnej obsłudze kontenerów jest dobra współpraca ze służbą celną oraz innymi służbami sprawdzającymi jakość produktów wwożonych przez HPG na teren Unii Europejskiej – podkreśla prezes Jarmakowski.
W sąsiedztwie terenu dzierżawionego przez PZT operuje najnowocześniejszy mobilny skaner Służby Celnej, przez który co jakiś czas przejeżdża ciągnik z kontenerem. Cały terminal czasowego składowania jest pod dozorem Służby Celnej. Zapewnia to bezpieczeństwo obrotu handlowego między rynkiem światowym a europejskim obszarem celnym, uszczelnia granice i zapobiega przestępczości. Jest propozycja, by skaner umieścić na terenie położonym między terminalem HPG oraz BCT. Powinno to sprawić, że zachowana będzie strefa bezpieczeństwa i będzie on intensywniej wykorzystywany na ciągu transportowym.
Gdyński terminal działa w silnej sieci terminali Hutchison Ports, która obejmuje 52 porty, usytuowane w 27 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 r. w terminalach Grupy przeładowano 86 mln TEU kontenerów, co pozycjonuje Hutchison Ports na 2. miejscu wśród globalnych graczy zajmujących się przeładunkami kontenerów. Właścicielem grupy Hutchison Ports jest CK Hutchison Holdings Limited (CK Hutchison) z siedzibą w Hongkongu. Jest to międzynarodowy koncern znany z zaangażowania w rozwój innowacji w transporcie i rozwoju technologii w różnych obszarach gospodarki. Należąc do CK Hutchison firmy działają w około 50 krajach i zatrudniają ponad 300 tys. osób. Notowany na giełdzie CK Hutchison zanotował obrót w wysokości około 453 mld HKD (58 mld USD) w 2018 r. Działa nie tylko w branży portowej ale również w telekomunikacyjnej, energetycznej, finansowej, transportowej oraz detalicznej. I akcent charytatywny z ostatniej chwili. Wspierając organizacje walczące z koronawirusem należąca do CK Hutchison Fundacja Li Ka Shing przekazała 250 tys. chirurgicznych masek organizacjom społecznym zaangażowanym w walkę z wirusem w Hongkongu.
Tekst i zdjęcia Marek Grzybowski

Skaner Służby Celnej w Hutchison Port Gdynia