Mówi dr Grzegorz Szyszka, dyrektor Instytutu Logistyki i Magazynowania
Jakie są cele Polskiej Logistycznej Platformy Technologicznej powołanej na poznańskim Kongresie Logistycznym?
Polska Logistyczna Platforma Technologiczna będzie skutecznym narzędziem wspierającym zrównoważony rozwój polskiej logistyki. Ma też aspekt finansowy. Przedsiębiorstwa zyskają do 60% dofinansowanie na innowacyjne projekty prowadzące do zwiększenia skuteczności
i efektywności realizowanych procesów logistycznych. Umożliwi ściślejszą współpracę menedżerów ze środowiskiem naukowym i transfer wiedzy, bowiem przedstawiciele nauki będą tworzyć innowacyjne rozwiązania, które znajdą praktyczne zastosowanie w przedsiębiorstwach. Zarówno przedstawiciele biznesu i nauki zyskają łatwiejszy dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania ich wspólnych projektów.
Jakie są najważniejsze problemy w funkcjonowaniu i rozwoju polskiej logistyce?
W czasie prowadzonych przez nas badań zdiagnozowano 5 grup problemów w sektorze logistyki. Do kluczowych należą: niewystarczające dostosowanie infrastruktury logistycznej do potrzeb obrotu towarowego krajowego i międzynarodowego, rosnąca kongestia w transporcie i wysoka emisja CO2, mało wydajne łańcuchy dostaw, mała skala przewozów i przeładunków multimodalnych oraz nieprzystosowanie systemu logistycznego do obsługi handlu wielokanałowego.
Jakie obszary badawcze już dzisiaj zdiagnozowano?
Szczegółowa tematyka badawcza wynika z potrzeb zgłaszanych przez przedsiębiorców z branży TSL, a także administracji i klastrów związanych z logistyką. Infrastruktura logistyczna to dziś niezwykle istotny obszar badań i poszukiwania najlepszych rozwiązań. Zaliczamy do nich: nowoczesne terminale przeładunkowe, automatyzację magazynów, platformy informacyjne o wolnych przestrzeniach magazynowych oraz zrównoważone łańcuchy dostaw. Kolejna przestrzeń współpracy między nauka a praktyką gospodarczą to współdzielenie łańcuchów dostaw, a w nich: grupowe zakupy usług transportowych, inżynieria łańcuchów dostaw oraz lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowych. W dobie konteneryzacji istnieje nieustanne zapotrzebowanie na badania i optymalizację intermodalnych sieci logistycznych. To obszar innowacyjnych rozwiązań w organizacji i technologiach przemieszczania kontenerów w terminalach i magazynach oraz w gospodarce globalnej. Migracja do miast i wzrost konsumpcji wywołały zapotrzebowanie na doskonalenie logistyki miejskiej, a postęp w informatyzacji i globalna alokacja produkcji na określenie standardów komunikacji i rozwiązań IT wspierających TSL.
mg