Dorota Raben o strategii Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

dorota-raben

Port Gdańsk, Kurs na ocean

MG: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk opracował nową długoletnią strategię portu. Jak Zarząd określił misję Portu Gdańsk w czasach silnej walki o klienta?

Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk: Misja portu jest pochodną naszych korzystnych warunków lokalizacyjnych i pozycji, jaką zajmujemy wśród polskich i bałtyckich portów. Musimy maksymalnie wykorzystać nasze przewagi lokalizacyjne i obecną dobrą koniunkturę rozwojową. Chcemy stworzyć wyjątkowo atrakcyjne warunki do lokowania się w porcie klientów powiązanych z globalną wymianą towarową drogą morską i chcących angażować się w rozwój portu. Istnieją przesłanki, aby Port Gdańsk był portem piątej generacji, czyli portem o znaczeniu międzynarodowym, pełniącym funkcję centrum industrialnego z kompleksową obsługą transportu intermodalnego, centrum logistycznego oraz centrum dystrybucyjno-handlowego. 

Dzięki DCT port funkcjonuje na szlaku oceanicznym Maersk Line, a w niedługim czasie aliansu 2M. W porcie praktycznie zakończyła się prywatyzacja. Działalność eksploatacyjna i marketing znalazły się w prywatnych rękach. Jaka jest wizja rozwoju portu?

Port Gdańsk rozwija się obecnie bardzo intensywnie utrwalając swój uniwersalny charakter i swoją pozycję bałtyckiego głębokowodnego portu obsługującego także żeglugę oceaniczną właśnie dzięki inwestorom i partnerom, którzy ściągają kolejne ładunki. Ten kierunek rozwoju będzie kontynuowany. Taką samą strategię mają nasi partnerzy związani z nami długoletnimi umowami dzierżawy. Razem  zapewni to dalszy rozwój potencjału, w tym do obsługi kontenerów i transportu intermodalnego oraz wzmocnić naszą pozycję portu dystrybucyjnego i tranzytowego. Jesteśmy portem bazowym Transeuropejskiej Sieci Transportowej i to nas zobowiązuje do zapewnienie odpowiednich standardów i zdolności usługowej, ale także stanowi szansę wzmocnienia naszej roli, jako jednego z kluczowych portów o znaczeniu europejskim i  jednego z najważniejszych w Regionie Bałtyckim.

Port w Gdańsku ciągle jest miejscem przeładunku towarów a nie przestrzenią logistyczną. Jakie jest główny cel strategiczny nowej strategii i jakimi działaniami marketingowymi i procesami inwestycyjnymi Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zamierza je realizować?

W pytaniu zawarta jest teza nie opowiadająca w pełni  obecnej  roli Portu Gdańsk.  W porcie występuje szereg elementów przestrzeni logistycznej rozumianej, jako obszar racjonalnego przemieszczania ładunków związanych z logistyką produkcji, dystrybucji oraz zarządzaniem procesami transportowymi. Ewidentne przykłady to Rafineria Gdańska częściowo zaopatrująca się w surowce poprzez Port Gdańsk. Podobnie producent słodu Malteurop Polska Sp. Z o.o., Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych, czy działające na terenie portu stocznie. W sferze dystrybucji wymienić można Pomorskie Centrum Logistyczne i Północnoatlantycką Organizację Producentów. Niewątpliwie charakter typowego działania logistycznego ma  realizacja usług DCT w partnerstwie z Maersk Line. Nasza strategia zakłada dalszy rozwój funkcji dystrybucyjnych, handlowych i przemysłowych, ale pamiętajmy, że realizowane one będą przez niezależne od nas podmioty gospodarcze. Robimy wszystko, żeby takich podmiotów jak najwięcej lokowało się w naszym porcie, co wywierać  w konsekwencji będzie popyt na usługi logistyczne.

MG

Źródło: „Polska Gazeta Transportowa”.  ISSN 1230-7599, 18 lutego 2015, nr 7, s. 6.