CSR in food industry

Deli Traiteur photo Marek Grzybowski  SAM_2675 SAM_2500 SAM_2548 VOCA  photo Marek Grzybowski SAM_2462 VOKA  photo Marek Grzybowski  SAM_2463

Evolution from a one (wo)man business to a multinational – to główny temat podróży studyjnej dla przedsiębiorców zorganizowanej w ramach projektu, którego liderem jest region Friuli Venezia Giulia.

Przedstawiciele Polskiego Klastra Morskiego i Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej byli członkami międzynarodowego zespołu, który uczestniczył w seminarium. Przedstawiciele z Włoch, Węgier, Niemiec, Polski i Belgii w ramach projektu mieli możliwość zapoznania z zarządzaniem, logistyką, marketingiem i obsługą klienta w wybranych firmach flamandzkich. Organizatorem przedsięwzięcia była Voka, Chamber of Commerce of East Flanders.

Firma SanoRice Belgium zaprezentowała się pod hasłem: “A multinational taking rice and other cereals to another dimension!”.Jej dyrektor Rudi De Praetere w sposób przystępny przedstawił historię rozwoju przedsiębiorstwa  od firmy lokalnej do międzynarodowej. Dzięki inwestycjom o wartości o wartości 15 mln euro w ciągu ostatnich 5 lat w korporacji wprowadzono szereg innowacji i nastąpiły istotne zmiany technologiczne. Poprawiło się wykorzystanie surowca i jakość produktów. Duża sieć detaliczna Colruyt Group zaprezentowała się jako: “Wide range of sustainable activities”. Sprzedaż detaliczna zapewnia 76% dochodów informowała Astrid von Parys, odpowiedzialna za marketing korporacyjny. O zrównoważonym zarządzaniu w praktyce Geert Vyls oprowadzając uczestników po centrum dystrybucyjnym Colruyt Group, której ideą jest „sustainable entrepreneurship”.

Przedsiębiorstwo  rodzinne Stop Spices zaprezentowało się jako “A family business that spices up your life!”. Kierowana przez Isabelle Van Damme firma między innymi w 2001 r. wprowadziła TTS (Thermal treated spices). W 2004 przedsiębiorstwo  powiększyło swoją powierzchnię magazynową do 1200 m² a w  2010 r. przeprowadziło radykalną reorganizację zarządzania rynkiem, co usprawniło obsługę klientów i przyczyniło się do oszczędności w kanałach dystrybucji. Co ważne, właściciele uczestniczą w programie aktywizacji osób niepełnosprawnych i zatrudniają je na stanowiskach kompletowania zestawów przypraw do wysyłki. Dystrybutor wody Pidpa/Hidrodoe zaprezentował się pod hasłem “Respectful usage of water”. Tylko 1% wody znajdującej się na kuli ziemskiej nadaje się do picia. Stąd na czasie był warsztat, w którym wraz z uczniami z jednej z belgijskich szkół uczestnicy międzynarodowego seminarium dyskutowali o najlepszych sposobach dystrybucji wody.

Sylva-Van Hulle to rodzinne przedsiębiorstwo, które zajmuje się produkcją sadzonek dzrew i krzewów leśnych, mające silną pozycję na rynku europejskim i wchodzące na rynek Chin. Przewodnim tematem spotkania, które prowadził właściciel Tim Van Hulle było: “Growing trees and hedging for a greener Europe”. A należy podkreślić, że rodzina Van Hulle  działa w branży  leśnej od  1750 r. Roczna  produkcja przedsiębiorstwa to około 20 mln sztuk roślin leśnych, a 80% naszej aktywności handlowej wypracowujemy we wszystkich krajach europejskich, a także w kilku spoza Europy – informował  Tim Van Hulle.  DeliTraiteur zaprezentowała się pod hasłem “Food and service 24/7”.  Ta sieć sklepów z miejscami do spożywania posiłków kieruje swoją ofertę do klientów aktywnych – podkreśla Alessandra Desauvage, Marketing Manger  zaznaczając, że placówki DeliTraiteur projektowane są tak by były przyjazne dla klienta, a produkty łatwe do przygotowania i spożycia . Wykorzystanie drewna w wystroju  sklepów oraz wyeliminowanie wysokich regałów sprawia, że placówki mają niepowtarzalny charakter. Docieramy do wszystkich zmysłów klienta – zaznacza  Alessandra Desauvage.

W ostatnim dniu przedstawiciele Polskiego Klastra Morskiego i Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej spotkali się ze specjalistami VOKA ds. innowacji i portów. Prowadzono rozmowy nt. współpracy w projektach unijnych w nowym okresie programowania. Więcej o projekcie na stronie http://www.goandlearn.eu/goandlearn/

MG