Janusz Jarosiński o strategii Zarządu Morskiego Portu Gdynia

jarosinski

MG: Zarząd Morskiego Portu Gdynia opracował nową długoletnią strategię portu. Jaką misję zamierza Zarząd realizować w czasach silnej walki o klienta?

Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Strategia rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku definiuje Misję Portu Gdynia jako: Konsekwentne działania w celu zapewniania warunków do zrównoważonego rozwoju sektora usługowego Portu Gdynia poprzez rozwój infrastruktury, zapewnienie sprawnego dostępu transportowego, wspieranie dobrych praktyk rynkowych, dbałość o dobro otoczenia społecznego oraz utrzymanie najwyższych standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Głównym zadaniem Zarządu Portu, wynikającym z tak przyjętej misji jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju Portu Gdynia. Pociąga to za sobą konieczność podjęcia działań dostosowujących infrastrukturę do potrzeb rynkowych, pozyskanie niezbędnych terenów rozwojowych dla funkcji portowo-morskich oraz utrzymanie wysokiej efektywności i zdolności inwestycyjnej portu. Istotnym wyzwaniem jest również zapewnienie sprawnego dostępu morskiego, kolejowego i drogowego. Drogą do zrealizowania misji Portu Gdynia jest właściwa współpraca z kontrahentami, dbałość o dobro otoczenia społecznego oraz utrzymanie najwyższych standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska. 

W porcie praktycznie zakończyła się prywatyzacja. Działalność eksploatacyjna i marketing znalazły się w prywatnych rękach. W tej sytuacji jaką sformułowano wizję rozwoju portu?

Wizję Portu Gdynia określono w Strategii następująco: Port Gdynia jako uniwersalny port multimodalny, logistyczny węzeł transportowy korytarza północ – południe, zdolny do kreowania przewag rynkowych. Tak sformułowana wizja wskazuje jednoznacznie na przyszłościowe aspiracje Portu Gdynia, który ma pozostać portem uniwersalnym o silnej marce, obsługującym także rynki tranzytowe w relacji północ – południe. Port Gdynia ma także poczynić niezbędne działania, by stać się portem oceanicznym, obsługującym również tranzyt morski. Wysoki poziom jakości funkcjonowania Portu Gdynia ma umocnić jego pozycję rynkową i sprawić, iż ugruntowana, silna marka portu będzie wyróżnikiem przyciągającym użytkowników.

Jakie są cele strategiczne nowej strategii i jakimi działaniami marketingowymi i procesami inwestycyjnymi Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza je realizować?

Przeprowadzone analizy pozwoliły na zdefiniowanie czterech głównych priorytetów działań Portu Gdynia. Należą do nich: utrzymanie uniwersalnego charakteru portu i posiadanych przewag rynkowych, tworzenie nowoczesnego potencjału, zapewnienie pełnej dostępności transportowej do portu jako podstawowego warunku rozwoju multimodalnej platformy logistycznej oraz kreowanie wizerunku portu jako organizacji przyjaznej otoczeniu. W obszarze Portu Gdynia działania inwestycyjne podejmuje wiele podmiotów. Zaliczyć tu można, poza firmami prywatnymi, m.in. Urząd Miasta Gdynia, Urząd Morski w Gdyni, PKP PLK SA. Do najważniejszych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdynia, planowanych w perspektywie do 2020 roku, należą: budowa publicznego terminalu promowego w porcie Gdynia, pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III (przy współudziale Urzędu Morskiego w Gdyni) oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – Etap II i III. Dla naszych klientów równie ważna będzie rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia oraz terminalu paliwowego na falochronie Portu Gdynia, a także budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych oraz zasilania statków w energię elektryczną. Bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie Portu Gdynia mają inwestycje planowane przez inne podmioty. Do najistotniejszy projektów zaliczamy: przebudowę Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni do pełnej nośności TEN-T, którą zrealizuje  Urząd Miasta Gdynia. Niezbędna jest poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni, która znajduje się w kompetencjach PKP PLK SA. Realizacja Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej niestety nie znalazła się w Kontrakcie Terytorialnym Pomorskiego podpisanym z Rządem RP.

MG

źródło: „Polska Gazeta Transportowa”.  ISSN 1230-7599, 21-28 stycznia 2015, nr 3-4, s. 2.