Menedżerowie CSR w Europie Środkowej

Del Jak CSR wpłynął na społeczeństwa raport cover
Jak CSR wpłynął na społeczeństwa i gospodarki Europy Środkowej. 84 proc. menedżerów ds. CSR z krajów Europy Środkowej uważa, że biznes przyczynił się do rozwiązania palących problemów społeczno-gospodarczych, w tym wyzwań związanych z ochroną środowiska czy bezrobociem. W Polsce wskaźnik ten wynosi jedynie 65 proc. Najważniejsze wnioski raportu Deloitte “How CSR has influenced Central European societies and economies. Lessons learnt and future trends”:
Menedżerowie CSR z Europy Środkowej podkreślają przede wszystkim rolę biznesu w łagodzeniu problemów związanych z ochroną środowiska, a także we wspieraniu edukacji oraz w walce z bezrobociem. Są to kluczowe problemy, w które biznes powinien się ich zdaniem angażować także w przyszłości. Badani oczekiwaliby większej niż dotychczas aktywności w walce z korupcją.
Kluczowych korzyści z działań CSR to wg respondentów: wzrost zaangażowania pracowników (65 proc.), poprawa reputacji (55 proc.) i poprawa relacji ze społecznościami lokalnymi (53 proc).
Menedżerowie CSR największych szans rozwoju społeczno-gospodarczego swoich krajów upatrują w oddziaływaniu biznesu na wzrost konkurencyjności gospodarki (96%), wpływie przedsiębiorstw na poprawę aktywności zawodowej (94%), a także ich wpływie na kształtowanie gospodarki opartej na wiedzy i kapitale intelektualnym (91%).
Zdecydowana większość menedżerów uważa, iż w najbliższych latach modele biznesowe firm zmienią się (86%), a znaczącym bodźcem tych zmian będzie presja klientów, którzy coraz częściej oczekiwać będą od rynku produktów i usług społecznie odpowiedzialnych (75%).
76 proc. menedżerów wierzy w dalszy rozwój CSR w Europie Środkowej. Zarazem jednak uważa, że na jego drodze mogą stanąć następujące przeszkody: błędne postrzeganie idei CSR jako formy działań sponsoringowych (59%), brak zachęt ze strony administracji publicznej (52%) oraz niechęć biznesu do inwestowania funduszy w działania CSR (46%).
Irena Pichola, Partner, zespół ds. zrównoważonego rozwoju w CE
Rafał Rudzki, St. Menedżer, zespół ds. zrównoważonego rozwoju CE
Barbara Mitosek, Starszy Koordynator ds. komunikacji i marketingu

Badanie Deloitte „Menedżerowie CSR w Europie Środkowej” zostało przeprowadzone wśród menedżerów odpowiedzialnych za CSR w Czechach, Słowenii, Bułgarii, Kosowie, Rumunii, Serbii, na Węgrzech, Słowacji, Litwie oraz Łotwie. Jest ono częścią badania Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które w ramach obchodów 15 lat partnerstwa na rzecz CSR w Polsce przeprowadziło analogiczny przegląd wśród polskich menedżerów CSR. Zarówno badanie polskie, jak i środkowoeuropejskie pokazuje wpływ praktyków CSR na szerzenie tematyki odpowiedzialnego biznesu w firmach oraz ich obserwacje dotyczące pozytywnego oddziaływania CSR na kondycję społeczno-gospodarczą poszczególnych krajów.

***

“Menedżerowie CSR” to badanie Forum Odpowiedzialnego Biznesu, największej i najdłużej działającej polskiej organizacji pozarządowej, która zajmuje się koncepcją CSR w kompleksowy sposób. Kolejna odsłona badania odbyła się w 2015 roku, czyli roku jubileuszu 15 lat partnerstwa na rzecz CSR w Polsce”. Partnerami tego badania są Deloitte i PBS. Badanie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej z wyjątkiem Polski zostało zrealizowane przez Deloitte.

BADANIE: Forum Odpowiedzialnego Biznesu
PARTNERZY BADANIA: Deloitte, Instytut PBS